Anasayfa > İslam Fıkhi Ansiklopedisi

İslam Fıkhi Ansiklopedisi

İslam Fıkhi Ansiklopedisi “FIKIH” Arapça “fe-ku-he” maddesinden gelir. Sözlük anlamı ile “bir şeyi iyi kavramak, anlayışlı olmak, bilmek” demektir. Bu açıdan “ilim”den biraz farklıdır. “İlim” nasıl olursa olsun bilmek, “fıkıh” ise, işin esprisini kavramak, inceden inceye bilmek, demektir. “Fıkıh” sonradan şeriat ilimlerini (Kitap ve Sünneti) bilmeye ad olmuştur.

Annenin Çocuğunu Emzirme Zorunluluğu

Fıkıh Ansiklopedisi

Kadının hak ve görevleri açıklandığında, Çocuk emzirme ve ev süpürme ile dahî görevli olmadığı söylenir. Peki süt annelerin hem kendi çocuklarını, hem de başkalarınkini emzirmeleri nasıl mümkün olacaktır? Meselenin esasını anlamak için, Bakara Sûresindeki konuyla ilgili âyet-i kerimenin mealine bir ...

Devamını Oku »

Anne ve Babaya Zekat Verilir mi?

Fıkıh Ansiklopedisi

Zekat, ancak Kur’an-ı Kerim’de belirtilmiş olan kimselere verilir. Binaenaleyh anne ile babanın maddi durumları müsait olsa tabi’atıyla onlara zekat verilmez. Maddi durumları müsait olmasa nafakaları zengin evladına aittir. Hanefi mezhebinde ise evlatları zengin iseler onların zekatını alamazlarsa da başkasının zekatını ...

Devamını Oku »

Anne Rızası ve Umre

Fıkıh Ansiklopedisi

Annemin bir milyon lira civarında parası var Hacca gitmek istiyor, ama babam götürmüyor. Hiç olmazsa umre yapayım diyor. Ben de o parayı Islâm için harcamasının çok daha fazla sevap olacağını söylüyorum, o da bana itimat ediyor. Bu durumda ne yapmalıyız? ...

Devamını Oku »

Anne Bedduası

Fıkıh Ansiklopedisi

Bir kız Islâmî konularda annesini uyarsa, annesi de ona beddua etse durum ne olur? Annesinin bedduası tutar mı Uyarmasına hoşnutsuzluk göstermiyorsa, uyarılarına; daha okşayıcı, sevdirici, ve etkili yöntemlerle devam etmelidir. Allah (c.c.) tebligde en güzel yöntemin kullanılmasını (K.K. Isrâ 17/125), ...

Devamını Oku »

Anne Baba ve Diğer Usulün Geçim Masrafları

Fıkıh Ansiklopedisi

Ana-baba yoksul düşer veya yaşlanıp çalışamaz olursa, ilgi ve bakım yükümlülüğü çocuklara aittir. Ayet-i kerimelerde şöyle buyurulur: “Rabbin ancak kendisine ibadet etmenizi, bir de ana-babaya ihsanda bulunmanızı emretti” (el-Isrâ, 17/23). “Bana ve ana-babana şükret” (Lokmân, 31/14). “Ana-babana Islâm’a aykırı emirlerinde ...

Devamını Oku »

Ameliyatlı İken Gusül

Fıkıh Ansiklopedisi

Âdetli iken ameliyat olan bir kadın, ameliyattan bir iki gün sonra âdeti biterse namaz kılabilmek için gusül yapmalı mıdır? Halbuki doktor buna müsaade etmiyor. Teyemmüm yapsa yeterli olur mu? Bu tür konularda karar verecek olan doktorun hem hâzik (bıranjında yetkili) ...

Devamını Oku »

Amel Defteri

Fıkıh Ansiklopedisi

Insanın dünya hayatında yaptığı iyi ve kötü bütün işlerin sözlerin kayıt edildiği defter. Bu defter sesli bir film misali insanın her türlü hâl ve hareketini, konuşmalarını zapt eden bir defterdir. Bu kayıt ve zabıtlarla insan ahirette hesaba çekilecek, bu defter ...

Devamını Oku »

Amca Dayı Hanımları ve Kayınvalidenin Mahremliği

Fıkıh Ansiklopedisi

1. Eşimin amca ve dayı hanımları ve kızları, hala ve teyze karşısında tutumu ne olmalı? Hangi ölçülerde oturup yiyip-içebilir? 2. Kayınvalidenin damadına göre tesettürü nasıl olmalı? 1. Eşiniz de beraber oturduğu diğerleri de kadın olduğuna göre kadının müslüman kadına göre ...

Devamını Oku »

Altının ve Gümüşün Nisabı

Fıkıh Ansiklopedisi

Bu hususta çelişkili sözler söylenmektedir, bir kaçını nümüne olarak zikredilip, sonra kanaatımı beyan edeceğim. Yusuf al-Kardavi, Fıkh al-Zekat adlı kitabında diyor ki: “20 miskal altın 85 gram 200 dirhem gümüş 595 gramdır.” Menhel al-Azb al-Mevrüd da şöyle diyor: “20 miskal ...

Devamını Oku »

Altın ve Gümüşten Başka Madeni ve Kağıt Para Zekata Tabii midir?

Fıkıh Ansiklopedisi

Altın ve gümüşten başka ma’deni ve kağıt para, ticaret yoluyla elde edilmiş ise sene sonunda normal olarak ticaret eşyası ile birlikte hesaplanarak zekatı verilecektir. Bu hususta şüphe yoktur. Ayrıca miras ve vasiyet gibi bir yolla veya ticaret eşyası olmayan başka ...

Devamını Oku »

Altın ve Gümüş Yüzük Takmak Caiz midir?

Fıkıh Ansiklopedisi

Gümüş yüzük takmak, erkek ve kadın için mübah ise de, altın yüzük takmak erkek için haram, kadın için helaldır. Peygamber (sav) buyuruyor: Altın ve ipek ümmetimin kadınlarına helal, erkeklerine haram kılınmıştır”. Sahabelerden Sa’d bin Ebi Vakkas, Talha bin Abdullah, Süheyb, ...

Devamını Oku »

Altın ve Gümüş Paraların Değişmesi

Fıkıh Ansiklopedisi

Eğer zimmette sabit olan borç altın, gümüş cinsinden belirli ve sözleşmede söylenen bir para olup, ödeme zamanı geldiğinde değer kazanmış ya da kaybetmiş ise, borçlunun, zimmetinde sabit olandan başkasını ödemesi gerekmez. Çünkü bunlar (altın ve gümüş) -fakihlerin tabiriyle- “yaratılıştan para”dırlar. ...

Devamını Oku »

Altın ve Gümüş Kablar Kullanmak Caiz midir?

Fıkıh Ansiklopedisi

Altın ve gümüş kablar kullanmak caiz değildir. Peygamber (sav): “Altın ve gümüş kabda yemek yiyen veya su içen kimse karnına Cehennem ateşi dökmüş olur” buyurmuştur. Cumhur ulemaya göre kadının altın ve gümüş ile süslenmesi caiz ise de altın ve gümüş ...

Devamını Oku »

Altın Kullanmak

Fıkıh Ansiklopedisi

İslâm dini süslenmeyi mübah görmüş, ve hatta bazen ve gerektiği yerlerde teşvik etmiştir. Cenâb-ı Hak; “De ki Allah’ın kulları için yarattığı ziynet ve temiz rızıkları haram kılan kimdir?” (el-A’râf 7/32) buyurmuştur. Fakat bunların yanında erkeklere haram, kadınlara da helâl gördüğü ...

Devamını Oku »

Alt Mudarabe

Fıkıh Ansiklopedisi

Mudaribin sermayeyi bizzat işletmesi şart değildir. Işleri yürütürken başkalarını çalıştırması mümkün olduğu gibi, sermayeyi çalıştıracak başka birisine vermesi de mümkündür. Böylece alt mudârebe meydana gelmiş olur. Sermaye sahibine karşı ilk mudârib muhatap olacağı için onun menfaatı haleldar olmaz. Belki daha ...

Devamını Oku »

Allah’tan Başkaları Adına Edilen Yeminler

Fıkıh Ansiklopedisi

Allah’tan başkaları adına edilen yeminler iki kısımdır: a- Babalar, anneler, melekler vs. gibi Allah’tan başka varlıklar adına edilen yeminler: Bu şekilde yemin etmenin caiz olmadığını, Hz. Peygamber’in böyle yemin etmeyi men ettiğini yukarıda belirtmiştik. Böyle sözlerle yemin etmek caiz olmadığına ...

Devamını Oku »

Allah’ın (c.c) Konuşması

Fıkıh Ansiklopedisi

Imam Gazalının bir eserinde Allah’ın , konuştuğunu okudum, bu doğru mudur? Elbette doğrudur. Çünkü Allah’ın (c.c.} sıfatlarından biri de “Kelâm” yani, konuşmadır. Zaten O kendisi Kur’ân-ı Kerimde’de peygamberlerle konuştugunu bildirmektedir. Ancak O, yaratıklara ve bu arada insanlara hiçbir konuda benzemediği ...

Devamını Oku »

Allah’ın Varlığına Akli Deliller

Fıkıh Ansiklopedisi

1-Hudûs (sonradan varolma) delilleriyle Allah’ın varlığını ispat. Bu âlem, yok iken sonradan var olmuştur. O halde, başlangıcı olmayan bir var ediciye muhtaçtır. Varlığı ve yokluğu kendinden olmayan bu âlemin, varlığını yokluğuna tercih eden bir mucide ihtiyacı vardır. O mucidin de ...

Devamını Oku »